インドネシアの1998年のジャカルタ暴動から日本の2016年の参議院選挙を考える

参院選2016直前緊急企画、第三弾!!!
オンゴーイングの文化の日「政治と芸術」

いよいよ参院選まであと2週間を切りましたね。Ongoingでは直前企画として先週、先々週と緊急企画を開催してきましたが、今週も第三弾やります!
今週はちょっと視点を変えて、インドネシアから日本にリサーチに来ているキュレータのAntariksaさん(KUNCI Cultural Studies Center)をゲストを招いてのトークショーです。

===
日時:2016年7月2日(土)19:00〜
場所:Art Center Ongoing(東京都武蔵野市吉祥寺東町1-8-7)
料金:1000円(ワンドリンク付き、先着30名)

ゲスト:Antariksa(from KUNCI)

<アクセス>
http://www.ongoing.jp/ja/artcenter/access/index.php
===

1998年という年は、インドネシアで30年間にわたり事実上の独裁政権をつづけたスハルト大統領が、民主化を求める市民の力によって辞任に追い込まれた年です。その歴史的な年を起点にしながら現在に至るまで、インドネシアにおいて"政治と芸術"がどのような関係を保ちながら歩みを進めてきたのかをお話いただきます。

Antariksaさんは、1942〜1945年の間、日本がインドネシアを占領した際、日本政府がアジア圏において政策としての美術教育をどのように進めていったのかを研究しており、「政治と芸術」というテーマにうってつけの話し手とも言えます。※写真の中の犬を抱えた男性がAntariksaさん。

「政治と芸術」はどのような関係を結びながら社会に影響を及ぼしていくのか。その一つの例となるインドネシアの歴史の話を聞きながら、私たちの未来について、そして直前に迫った私たちの選挙について、ひとりひとりが考えるきっかけとなったらと思います。

ぜひみなさん足を運んでください!!

以下、Antariksaさんが今回のトークのために寄せてくれた文章です。

Art/Politics in Post-1998 Indonesia
The Indonesian military assumed power in 1966, hot on the heels of an alleged coup by the Indonesian Communist Party (PKI). General Suharto became the President of Indonesia and under his lead, the government instituted policies that severely restricted civil liberties and employed a system of rule that effectively distributed power between his own political party (namely Golkar) and the military. Soeharto resigned in May 1998 following increased disloyalty and the final implosion of support for his three-decade long presidency. The emergence of the Reformasi (reformation) movement and the fall of Soeharto was heralded by the Asian financial crisis in 1997 that saw a hike in price of basic needs. Demonstrations and social movements emerged. The efforts of government to overcome the crisis were no longer successful. The tensions increased between demonstrators and the security forces because the political responses from Soeharto were slow and thoroughly insufficient. The situation worsened after Indonesian security forces took offensive action to deal with the demonstrators and the level of violence inevitably increased.
Art in Indonesia has long been used as a tool for political commentary and change. Radical politics is by no means the sole narrative explaining the post-1998 state of Indonesian art. Alongside the works of political activists such as Taring Padi, the mainstream of Indonesian art has long had a strong line of abstract and abstract expressionist art. This art was a feature of the Bandung school based around the Bandung Institute of Technology (ITB), and was promoted by the US as part of the Cold War struggle against leftist realism, once a hallmark of Yogyakarta’s art school (now Institut Seni Indonesia, ISI). And a range of localised art forms is found outside these two streams of national art history, the oppositional and the abstract expressionist.